Sunday 27 May 2018

I S T I G H F A R

Apa itu istighfar?

Setiap hamba Allah itu tidak pernah lari daripada melakukan dosa mahupun kecil ataupun besar.
Apa yang perlu dilakukan apabila seseorang telah bertaubat daripada melakukan dosa, namun tetap juga mengulangi perbuatan yang sama? Cuba kita bayangkan kita berada pada situasi tersebut, wah, sedih. Totally sedih, pasti kita akan berasa almost give up dengan diri sendiri. Dah taubat, tapi still buat lagi, then taubat, then again repeat the same mistakes.

Allahu,

I've experienced this situation before. Diri sendiri sedih melihat diri yang tidak sedar akan dosa yang keep on berulang walaupun dah taubat. Seolah-olah bertanya pada diri sendiri "adakah taubat ku tidak diterima oleh Allah?". Astaghfirullah, kita seharusnya tidak boleh berfikiran sedemikian kerana it's like kita bersangka buruk dengan Allah. Sedangkan sudah terang dalam sifat-sifat Allah, Allah itu Maha Pengampun, Maha Penyayang. MANUSIA. Tidak pernah tidak bersangka buruk, pasti ada je nak sangka buruk instead of sangka baik, bukan setakat pada manusia, bahkan terhadap Pencipta kita sendiri. Nauzubillah, semoga Allah jauhkan dari sifat sedemikian.

Waktu melakukan dosa, kita sedar akan perkara tersebut salah disisi agama. Pasti akan terdetik pada diri ini, "bagaimanalah pengakhiran aku di bumi ini, adakah aku akan berakhir dalam keadaan yang baik, diterima oleh Allah segala amalan ku di dunia selama ini atau adakah pengakhiran aku berada dalam keadaan yang ngeri, Allahu,".

After berbuat dosa, taubat lah yang harus kita lakukan. No matter besar atau kecil dosa tersebut, kita have to taubat every single time! We never know our ajal bila right, jangan biarkan diri kita menyesal bila dah tidak lagi bernafas di atas dunia ini disebabkan tidak melakukan taubat setelah berbuat dosa. Allahu, semoga kau jadikan hamba-Mu ini sentiasa mengingati-Mu, ya Allah. Hamba-Mu ini tidak kuat tanpa-Mu. Hanya Engkau yang mampu membuat diri kami ini kuat, tabah dan taat kepada-Mu, ya Allah.

Pada Ramadhan (2018) kali ini, kita cuba untuk menanam amalan baru dalam diri kita, yaitu sentiasa bertaubat every single time. Paling minimal things to do is ISTIGHFAR. If we got extra times during days, do buat solat sunat taubat. But here, I would like to focus more on Istighfar. Sangat ringan untuk kita ungkapkan istighfar, tidak memerlukan energy yang banyak seolah-olah seperti menolak sebuah bas. Allah dah beri jalan yang mudah kepada kita untuk tambah kan amalan kita, untuk kita tambahkan pahala kita. Tapi, nowadays, too many things in dunia yang buat kita leka dan terfikir pun untuk melakukan amalan yang begitu ringan. Allahu. Ampunilah dosa hamba-Mu ini yang leka terhadap segala benda yang lalai di dunia ini.

Never lose hope in Allah. We must bersangka baik kepada Allah. Setiap apa yang telah ditentukan oleh Allah kepada kita itu, pasti ada hikmahnya disebalik ujian tersebut. Dan itu lah one of the way Allah nak didik kita untuk menjadi kuat, menjadi tabah, menjadi alert dan menjadi istiqamah untuk taat kepada Allah. Allah itu Maha Penyayang, pasti Allah memberi kita ujian ini order to didik kita, to jaga kita, thats show Allah itu sayang dengan kita. Islam itu indah, manis, mudah. Allah telah menetapkan segala macam amalan yang ringan dengan ganjaran dan hikmah yang unexpected.

So, jom kita slowly istiqamah kan diri kita untuk istighfar kepada Allah every waktu solat 20 kali istighfar. Kalau 20 kali 5 dah equal to 100 times kita istighfar kepada Allah. Semoga Allah bantu kita untuk kembali taat kepada-Nya dan sentiasa alert with ujian yang diberi oleh Allah. Paling penting, BERSANGKA BAIK kepada Allah, Allah tentukan semua ini sebab Allah SAYANG kita dan pasti lah, sebab Allah yang menciptakan kita.

Here, one of my favourite band for zikr.

https://youtu.be/Ii1jvubIC8g

May Allah ease our journey in dunya and akhirah! 

No comments:

Post a Comment