Monday 14 August 2017

Dua Kalimah Syahadah

Bilamana seorang kafir itu wajib ke atasnya menuturkan dua kalimah syahadah, maka dua kalimah syahadah yang seafdhal-afdhal lafaz yg boleh di ucapkan dalam dua kalimah syahadah dituturkan adalah; (seperti gambar di bawah)

Andai kata seorang kafir itu tidak mampu mengucapkan dua kalimah syahadah dalam bahasa Arab dengan lafaz, maka boleh untuk dia mengucapkan dua kalimah syahadah dengan bahasa yang difahami. (subhanallah, Islam itu memudahkan kita. )

Example;
Kalau dia seorang yang berbangsa Inggeris dan bercakap dalam bahasa Inggeris, maka SAH sahaja pengislamannya sekiranya dia mengucapkan "There's no God except Allah" atau dalam bahasa yang lain , yang membawa maksud yang sama yaitu, "tiada tuhan selain Allah yang wajib disembah dan Nabi Muhammad itu pesuruh-Nya".

Andai kata dia mampu mengucapkan dua kalimah syahadah dalam bahasa Arab, tinggal lagi dia tidak mampu menyebut perkataan Muhammad dengan betul, Muhammad dengan ح , tapi disebut dengan ه  (ha simpul)


.Kalau dia sebut, maka  tidak sah lafaz tersebut  Jadi ditukarkan Muhammad itu dengan lafaz Abu Qaasim ; yaitu Qasim _ anak Nabi Muhammad SAW. Di Arab, anak pertama digelarkan kepada ayahnya. That's why jd Al-Baqasim which meant by Ayah kepada Qasim. 

Jadi bacaan dua kalimah syahadah itu ditukar menjadi;

.....أشهد أن لا إله إلا الله وأشهد أن أبا القاسم رسول الله

For those who won't be able to pronounce lafaz Allah, so boleh ditukarkan kepada Rabb

                                                     Lailahaillallah → Larabbaillallah


Ataupun dia sebut sahaja dengan apa-apa bahasa yang difahami dan boleh dituturkan olehnya. 
BUT,
sebaik-baik lafaz yang diucapkan oleh seseorang yang memeluk agama Islam ataupun seseorang yang mengucapkan dua kalimah syahadah di dalam solatnya;

Kerana lafaz Asyhadu ini ada maknanya yang tersendiri, yang akan saya tulis di next page 😉

So, end of the second audio about dua kalimah syahadah. Always perhatikan bacaan kita, if kita tak belajar bahasa arab, so better we learn how to pronounce it properly and get to know the meaning slowly. Jangan pakai hentam je baca tu,tau. Buatnya kita tersalah pronounce it, dah jadi salah maksud. Aiyokk. ☝😏

Semoga kita semua istiqamah dalam menuntut ilmu agama!Ameen 
Wassalam 💕





No comments:

Post a Comment